måndag 23 mars 2009

Som Elna, när hon satt vid sin dörr

Tillfällen när jag upplever något vackert vill jag inte höra skönheten förklarad i ord. Orden har en irriterande effekt att ta bort det vackra i det jag ser. Det kan även hända när jag läser eller hör på djupa analyser och recenssioner av konstutställningar, filmer, litteratur och musik. Jag upplever skönheten i mitt allra innersta, jag förstår den inte med förnuftet. Den uppstår som en explosion i hjärtat och själen. Skönhet gör mig mållös, och precis så vill jag också att det ska vara.





















/Matilda

1 kommentar:

jossan sa...

Det där var verkligen bra formulerat. Lite lustigt med tanke på att du ville kritisera just orden, och förklaringar :) Men jag har nog ofta tänkt samma. Du måste og vara smart tänker jag. fast det visste jag nog redan. Sköt om dig!