lördag 21 mars 2009

Han med Håret

I onsdas åt jag lunch med en kompis på universitetets matservering. När vi stod och väntade i den långa kön hade vi ett par kineser bakom oss (åtminstone lät det väldigt mycket som om de talade kinesiska). En av dem hade världens roligaste frisyr. Hans hår var långt, vågigt och stod upp åt alla håll.

Kompisen som stod framför mig i kön påpekade att han mad håret faktist var en han. Eftersom han stod direkt bakom mig i kön kunde jag naturligtvis inte vända mig om och stirra ut honom. Det var liksom mer naturligt för kompisen som stod framför mig i kön att titta förbi mig åt mitt håll där kinesen stod.

I alla fall kunde jag spionera lite på honom när jag gick för att hämta bröd. Men då var hans gäng redan på väg från matsalen. Väl tillbaka vid mitt bord funderade jag och min kompis hur det kommer det sig att vi aldrig sett denna facinerande människa förut? Och borde vi utmana oss själva och gå och prata med honom om vi ser honom igen? Vi vet bara inte riktit vad vi skulle säga. Kanske kunde vi diskutera hans frisyr.

Vi såg i alla fall kinesen med håret en sista gång när han gick bort med sin bricka. Har vi tur så ser vi väl honom igen. Annars så hade vi i alla fall en väldigt spännande lunch.

/Jannica

Inga kommentarer: