söndag 6 september 2009

Mitt underbara Genomskinliga Japskiga Paraply

Fler minnen från japanresan. I Japan är det ganska ovanligt med den sortens ihopfällbara paraplyn som alla här använder, så jag bestämde mig för att jag ville ha ett mer japskit paraply. Eftersom vi besökte landet mitt under regnperioden gick alla japskin omkring med ett paraply på armen, och det ville jag också göra. Därför köpte jag en dag i Asakusa ett fint paraply av en äldre gubis för ca 400円.

Sen använde jag paraplyet ca en gång, men jag gick och släpade runt det på armen en hel del (till exempel dagen vi besökte en massa tempel i Kyoto). Men så kom dagen då vi skulle åka hem igen. Jag fick inte ner mitt underbara paraply i resväskan! Det skulle förståss aldrig ha hänt om det varit ett paraply av den finländska sorten.

Vi fick skjuts till Narita flygplats av en japskig kompis, som lovade att se efter paraplyet till nästa år då vi förhoppningsvis återvänder. Så jag lämnade det i Japan. Men fastän den japskiga kompisen hävdat att han tar god hand om paraplyet har jag såhär i efterhand fått höra att det ligger nergrävt nånstans i Tokyo...

/Jannica

Inga kommentarer: