måndag 13 april 2009

バカな人

Jag har just kommit återvänt från tre dagars snowboardande i Lappland. En väldigt skojjsam resa. Och när jag inte åkt snowboard har jag övat kanji 漢字 och lyssnat på musik. Det är nu musiken jag tänkte skriva lite mer om. Och då en viss låt som heter Baka na Hito バカな人.

Det är en artist som heter 雅-Miyavi- (och som har världens finaste tatueringar) som sjunger låten i fråga. En dag i ankarliften berättade min snowboardkompis om en bit av låttexten till Baka na Hito. Och den är så fin så jag tänker citera den här.

はじめて下の名前で呼んでくれた時
Hajimete shita no namae de yonde kureta toki
The first time you called me by my first name

すぐには返事しなかったけど
Sugu ni wa henji shinakatta kedo
I didn't answer right away

本当は死んでもいいほどうれしかった
Hontou wa shindemo ii hodo ureshikatta
But the truth is, I was so happy I could die

Bör läggas märke till att personers förnamn inte används hursomhelst i Japan, alltså är det en ganska stor grej. Glöm nu inte att lyssna på hela låten!

/Jannica

1 kommentar:

Lottski sa...

Jag undrar nog om du ännu har denhe låten i huvet, eller om det har gått om nu...
Jannica hade nämligen denna låt i huvudet under typ hela skidresan i Lappland.