onsdag 4 mars 2009

"You Know"

I och med mina engelskastudier förväntas jag att gå en kurs som heter Academic Writing. Som det hörs på namnet ska man alltså lära sig att skriva texter i akademisk stil, och inom två veckor borde jag ha en sådan text på sju sidor skriven.

Denna kurs är jobbig nog i sig, utan att vår föreläsare sätter in uttrycket "You know" i varje meningar. Ofta flera gånger i samma mening. Alla som går denna kurs måste ha lagt märke till detta, förutom möjligtvis föreläsaren själv, för då skulle han antagligen genast skuta upp med det.

Förutom att vara ett stort störande element tar hans you-knowande också allt fokus från det han säger, så att man istället sitter där och väntar på nästa gång uttrycket dyker upp, och kanske till och med räknar hur många gånger han har sagt det under de senaste fem minuterna.

You know you know you know you know you know you know you know you know you know you...

Någon borde göra honom uppmärksam på detta. Men hur gör man en sådan sak utan att såra någon? En anonym lapp i hans postfack kunde kanske vara en idé. "Hej! Vet du om att du säger 'You know' i var och varannan mening? Sluta med det, tack!"

Så försök lyssna efter om ni själva använder något uttryck lite väl ofta. Folk kommer inte att orka lyssna på vad ni har att säga efter ett tag. Tro mig, jag vet.

/Jannica

Inga kommentarer: