lördag 7 mars 2009

Edla Ven

Idag har jag rotat i mina farföräldrars gamla grejjer och fyndat bland annat en vacker tapetrulle och massvis med gamla brev, några av dem skrivna på 1800-talet. Jag ska kanske använda mig av dessa i en installation som jag håller på med för tillfället, men jag vet inte riktigt på vilket sätt ännu.

Det är lustigt hur snabbt språket och skrivstilen förändras, jag kan nätt och jämt stava mig till orden i breven och det krävs endel genomläsningar innan jag förstår innebörden i meningarna. Jag är inte säker på om stavningen ändrat eller om det är stavfel från skribentens sida för ä och e tycks ha bytt plats i var och vartannat ord i ett av breven. Han skriver t.ex: ärbjuda, ven, egodelar, verden och härren.
















Adjö Adjö, far vel!

/Matilda

Inga kommentarer: