lördag 21 februari 2009

Ett Förlorat Fotografi

Den femte oktober 2008 var jag på fotoutställningen Black & White på Ateneum i Helsingfors. På utställningen visades bilder tagna av japanska fotografer efter andra världskriget. Bilderna föreställde allt från föremål och människor förstörda av atombomben i Hiroshima och efterkrigstida familjer och vardagsliv.

På denhär utställningen fanns speciellt ett foto som berörde mig mycket. Jag tror att det var kompisen jag var på utställningen med som först pekade ut det, men jag tyckte genast om bilden av en man som satt och sov i en liten roddbåt vid standkanten. Fastän jag inte längre kommer ihåg fotot dyker det ändå upp en bild i mitt huvud när jag tänker på det.

Jag och min kompis stod ganska länge och beundrade detta fotografi. När utställningen var slut, och vi gick därifrån tänkte jag inte på det på en tid. Inte förrän konstnären här på bloggen berättade att hon också varit på utställningen. Jag mindes igen min favoritbild och frågade om den. Men konstnären Tilduri kom inte ihåg någon man i en båt.

Min utställningskompis och jag försökte utan resultat googla och wikipedia alla fotografer som haft sina foton utställda dendär dagen i September. Men fotot är förlorat, och utan att ens veta vem som tog det är våra chanser att hitta mannen i båten antagligen ganska små.

Jag har alvarligt övervägt att skicka e-mail till Ateneums personal och fråga. Om detta leder till några resultat låter jag er veta, för jag vill verkligen att alla ska få ta del av mitt förlorade fotografi. Så fint var det.

/Jannica

Inga kommentarer: