torsdag 16 april 2009

På Vasa Stadsbibliotek

I ett försök att läsa lite till vår andra engelsk grammatik tent gick jag och en kompis till stadsbiblioteket, närmare bestämt till Café Prosa. Vi satt där ett tag och funderade över nominala och relativa subordinate clauses tills våra cappuchinon var uppdruckna.

Plötsligt kommer en för mig tidigare känd gubis, som brukar ströva omkring i Vasa och tala med alla han möter, och ställer sig vid vårt bord. Efter en stund börjar han prata.
- Studerar ni?
- Vi försöker.
- Vad studerer ni?
- Grammatik.
- Vad är det för ett språk?
- Engelska.
- Engelska, det klarar man sig på varsomhelst i världen.

Sedan hälsar gubisen oss en trevlig dag, och vi det samma. När han går försöker jag på japanska (som är ett utmärkt hemligt språk) förklara för min kompis att han gjort samma sak förut när jag varit på café.

En ung man i gröna kläder, med hatt och solglasögon som satt bakom mig frågar plötsligt min kompis:
- Puhuksä suomee?
- Joo... Joo.
- Älä puhu.
- Okei. En sitte puhu.

Sen övergår vi till att prata japanska igen, och undrar vad det är med alla människor idag. Varför pratar de med oss? Igen hörs det från bordet bakom mig:
- Pysyttele ruotsinkielessä, se sopii sulle.
- OK??

Efter det slutade vi prata japski. Vi ville inte prata mer överhuvudtaget. Inte gick det så värst bra med grammatiken heller, så vi gav upp och gick därifrån. Aningen förvirrade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

väldit, väldit konsti dag, vill ja bara påstå...

Matilda sa...

Haha! Jag tror jag vet precis vem dendär gubisen är (om han hade en röd täckjacka, portfölj och ovanlig stirrig blick). Ni råkade nog ut för en riktig enflugaisoppan-dag! ;)